
Den 8 oktober invigdes GITOs nya laddstation för tung trafik i Ängelholm. En anläggning som markerar ytterligare ett steg i elektrifieringen av Sveriges tunga transporter. Med sitt strategiska läge på Transportgatan 4-6, precis intill E6 och E20 blir den en naturlig knutpunkt för ellastbilar som trafikerar västkusten.
Snabbfakta om stationen
- Plats: Transportgatan 4-6, Ängelholm, i direkt anslutning till E6 och E20
- Antal laddare: 6 st
- Effekt: Upp till 400 kW per laddare (totalt 1600 kW)
- Genomfartsdesign: för ett snabbt och enkelt laddstopp
- Tillgänglighet: Gott om utrymme för stora ekipage, enkel åtkomst från E6 och E20, närhet till toalett och matställen
En plats skapad för yrkestrafiken
Stationen i Ängelholm är byggd för att förenkla vardagen för förare av tunga fordon. Här finns gott om plats, breda körytor och en tydlig struktur som gör det enkelt att ta sig in, ladda och komma vidare, utan att trängas med personbilar eller behöva krångla sig fram genom handelsområden.
Platsen ligger nära både restauranger och service, men tillräckligt avskilt för att vara en trygg och effektiv arbetsmiljö för yrkestrafiken. Vikten av närhet till service är stor och samtidigt är denna station placerad på ett sätt som minskar risken för att privatpersoner ska befinna sig i närheten av platsen. Det ska vara lätt och gå snabbt att stanna till, ladda och fortsätta resan utan onödiga omvägar eller hinder.
– Vi skapar laddplatser som sparar tid och är fullt anpassade för tung trafik. Med sitt strategiska läge, höga effekt och generösa ytor blir Ängelholm en laddstation som gör det enkelt att planera rutten och snabbt komma vidare,” säger Lars Sandlund, VD för GITO.
Tidsbesparande snabbladdning byggd för tung trafik
Med en total effekt på 1600 kW, fördelad på sex snabbladdare med upp till 400 kW vardera, erbjuder stationen i Ängelholm en av Sveriges mest kraftfulla laddlösningar för tung trafik. Laddningen går snabbt och med en planering i samband med rast blir det möjligt för åkerier att effektivisera sina körscheman och minska stilleståndstiden.
Det handlar inte bara om hög effekt, utan också om tillgänglighet och logistik. Genom att ligga direkt vid trafikerade leder, E6 och E20, slipper förarna långa avstickare eller tidskrävande omvägar för att ladda. Stationen är helt enkelt byggd för att spara tid för professionell yrkestrafik.
Dubbel teknik för maximal tillgänglighet
För att säkerställa hög driftsäkerhet och flexibilitet används två olika laddfabrikat på platsen, Alpitronic och EkoEnergetyka. Det gör att tekniken kompletterar varandra och bidrar till en jämn, pålitlig drift så att laddningen alltid fungerar när den behövs.
För GITO är det en självklar del av helhetstänket: varje station ska vara robust, framtidssäker och byggd för att möta de krav som tung trafik ställer.
En dag av firande och framtidstro
Invigningen den 8 oktober samlade både lokala aktörer och branschrepresentanter. Kommunstyrelsens ordförande i Ängelholm, VD för Öresundskraft och GITOs VD Lars Sandlund höll tal. Flera ellastbilar passade på att testa stationen under dagen.
Det bjöds på mat, samtal och firande men framför allt en känsla av framtidstro. Ängelholm har nu fått en ny laddpunkt som knyter ihop viktiga stråk längs västkusten och stärker möjligheterna för fler att köra elektriskt, även med tung last.

En viktig pusselbit i Sveriges elektrifiering
Stationen i Ängelholm är en del av GITOs växande nätverk av högeffektiva laddstationer för tung trafik. Tillsammans bildar de ett robust system längs landets viktigaste transportleder, från Malmö till Luleå, och vidare ut i Europa.
För GITO handlar det om mer än bara laddning. Det handlar om att skapa möjligheter för en bransch i förändring där elektrifieringen blir både hållbar och lönsam. Med rätt teknik, rätt läge och rätt design gör GITO det enklare för åkerier att spara tid, minska utsläppen och möta framtidens krav.
Stationen är delvis finansierad av Energimyndigheten inom ramen för elektrifieringspiloterna.